Mijn favorieten

Aankoop



Kopen
Waarom aankoopbegeleiding?
 
U heeft interesse in een nieuwe woning. Dit betekent dat u op het punt staat een van de grootste aankopen in uw leven te doen. Dan is het inschakelen van een beëdigd makelaar/taxateur een goede eerste stap. Het kopen van een woning is voor u namelijk geen dagelijkse bezigheid. Het is dan prettig om een professional in de arm te nemen, die samen met u, uw eisen, wensen en voorkeuren op een rijtje kan zetten en de haalbaarheid daarvan met u zal bespreken. Heeft u uw huis gevonden dan kunnen wij u onder andere verder helpen met, inspecteren van de bouwkundige staat, voeren van deskundige onderhandelingen, ontbindende voorwaarden, speciale clausules en boetebedingen. Ook hierin zijn wij uw steun en toeverlaat.
Erik Douwes Makelaardij is een zeer ervaren makelaarskantoor die advies en begeleiding centraal stelt. Wij kennen de markt, kunnen kosten en tijd voor u besparen en staan u met raad en vooral daad terzijde bij het complexe proces dat vooraf gaat aan de uiteindelijke aankoop. Wij vereenvoudigen het traject voor u en nemen u veel zorgen uit handen.

 
Wat houdt aankoopbegeleiding precies in?

Voortraject:
Aan de hand van uw persoonlijke woonwensen, prioriteiten, mogelijkheden en toekomstplannen stellen wij samen met u een "woonprofiel" op. Ook kunnen we u begeleiden u bij het laten vaststellen van uw financiële mogelijkheden.
 
Selectie en aanbieding:
Vanuit het woonprofiel wordt er een selectie gemaakt uit de woningen die te koop staan. Dit zijn woningen die worden aangeboden door NVM makelaars, via collega-makelaars en via de particuliere markt. U wordt dagelijks geïnformeerd over de nieuwe woningen die op de markt komen en die aan uw eisen en/of wensen voldoen. Wij maken bij het zoeken gebruik van o.a. het NVM-computernetwerk, waarin alle woningen binnen en buiten de regio staan geregistreerd. Uw wensen worden via het systeem met het aanbod vergeleken. Hierdoor kan de zoektocht heel efficiënt verlopen. Wij houden u op de hoogte per telefoon en/of e-mail.
 
Bezichtigingen:
Wij maken in overleg met u de bezichtigingsafspraken. Wij gaan met u mee naar het desbetreffende pand en beoordelen de bouwkundige staat van de woning (bouwkwaliteit, onderhoud, gebreken etc.), de juridische staat (o.a. erfdienstbaarheden, bestemmingsplan etc) en aspecten als de waarde, courantheid en toekomstige ontwikkelingen. Nadien wordt de bezichtiging samen met u geëvalueerd. Ook onze beoordeling van de bouwkundige en juridische staat alsmede de marktontwikkelingen en omgevingsfactoren zullen wij uitgebreid met u bespreken.
 
Onderhandelen:
Wanneer u tot koop wenst over te gaan zullen wij namens u de onderhandelingen starten. Vooraf wordt in overleg met u een strategie uitgezet betreffende prijs, opleveringsdatum, voorwaarden en eventuele overname van roerende zaken. U wordt door ons voortdurend op de hoogte gehouden van het verloop van de onderhandelingen. Wij doen er alles aan om voor u de beste prijs en de daarbij behorende voorwaarden te bedingen.
 
Overeenkomst:
Na overeenstemming over prijs en voorwaarden wordt de koop schriftelijk vastgelegd. Wij nemen samen met u, de koopovereenkomst door en zullen deze uitgebreid toelichten. Wij houden de datum van ontbindende voorwaarden voor u in de gaten en gaan tevens voor u aan de slag met andere partijen die bij een aankoop betrokken zijn. Te denken valt aan de notaris en de hypotheekverstrekker.
 
Afhandeling:
Ongeveer een week voor de eigendomsoverdracht, ontvangt u van de notaris een (concept) akte van levering, een (concept) hypotheekakte en de afrekening. Onze courtagenota wordt  verrekend op de nota van afrekening van de notaris. Samen met u nemen wij deze papieren door. Op de dag van de eigendomsoverdracht zullen wij de woning samen met u inspecteren en controleren om te vast te stellen of de woning wordt opgeleverd zoals overeengekomen. Tevens nemen wij de meterstanden met u op. Hierna gaan wij samen met u naar de notaris. Ook hier zijn wij aanwezig om u bij te staan als adviseur, eventueel als woordvoerder of als toehoorder.
 
Nazorg:
Ook na de eigendomsoverdracht kunt u voor al uw vragen altijd een beroep op ons blijven doen.
 
Welke kosten kunt u verwachten bij de aankoop van een woning?
Aankoopkosten

- De koopsom; dit is de prijs van de woning
- Overdrachtsbelasting:  2% over de koopsom
- De kosten welke de notaris rekent voor het opmaken van de akte van levering en de hypotheekakte
- Kosten voor het afsluiten van een hypotheek
- Makelaarskosten (courtage); De kosten die de makelaar in rekening brengt voor het geleiden van de aankoop van uw nieuwe woning.
 
De (aankoop)makelaarskosten worden bij de notaris ten tijde van de eigendomsoverdracht verrekend. Omdat aankoopbegeleiding een op maat gesneden dienstverlening is en wij niet met een vast percentage werken, kunnen wij u hier niet exact vertellen wat de kosten in uw specifieke situatie zullen zijn. Deze kosten worden vastgesteld en aan u geoffreerd naar aanleiding van een persoonlijk gesprek waarin u uw wensen kenbaar maakt.


 

Contact

Persoonsgegevens
Adresgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen